Čtenářská recenze: Christina Sondermannová - Hlavolamy pro psy

Hlavolamy pro psy – Hračky, hry a prolézačky pro šikovné tlapky poskytnou vašemu čtyřnohému kamarádovi nekonečnou zábavu. Originální hry, při kterých zvíře musí přijít na to, jak vydolovat pamlsek nebo oblíbenou hračku, jsou jedinečné v tom, že nemusíte nic dalšího pořizovat, všechno už totiž máte doma. Hlavolamy snadno sestavíte z předmětů každodenní potřeby.

Autorka knihy Christina Sondermannová se zabývá po dlouhá léta možnostmi, jak zabavit psy a je specialistkou na jednoduše proveditelné hry, které jsou vhodné pro každý den. Nejlepší zárukou pro duševní čilost psa je rozmanitý a podnětný způsob života! U hlavolamů jde o to, aby si pes nacvičil strategie, pomocí nichž se dostane k nějakému motivačnímu prostředku, který je na první pokus nedostupný. Může jím být pamlsek nebo oblíbená hračka.

Zvířatům v přírodě se krmivo většinou neservíruje na zlatém tácu, ale musí si ho vyčenichat, rozporcovat nebo odněkud vydolovat. Nezávisle na individuálních rozdílech psů daných rasou patří hry vyžadující myšlení k zábavám, které nadchnou všechny psy bez výjimky. Pes, který řeší hravou formou problémy, se stává sebejistější, vyrovnanější a odolnější pro běžný život. Z každé zdolané výzvy se naučí, že ať přijde, co přijde, zvládne to. Pes, stejně jako člověk, zůstává psychicky čilý a schopný učit se i v poměrně vysokém věku, když pravidelně trénuje. Zábavně zvládnuté výzvy dají vašemu psovi „křídla“ a připraví mu mnoho radostných chvil.

Všechny hry a hlavolamy jsou srozumitelně napsané a díky fotografiím si snadno představíte jejich provedení. Samozřejmě i tady platí, že fantazii se meze nekladou a je jen na vás, jak bude nakonec výsledný hlavolam vypadat a na jakém principu bude fungovat.

I když vaše zvíře řeší úkoly samostatně, představují hlavolamy skutečné společné zážitky, které vás oba ještě více stmelí. Vy jako „jeho člověk“ jste totiž pro něho ve středu dění  - a vám to přináší radost z něho, jste na něj pyšní a oceňujete jeho chytrost. Kromě toho pes přesně ví, komu vděčí za to, že může takové hry hrát – totiž vám!

Hlavolamy fungují mj. na principu kloboučků (kelímků, misek, kyblíků, odměrek, plastových květníků, kancelářských košů na papír, zahradní pytel na listí…), kdy schováte malý pamlsek pod kelímek, který pes musí povalit nebo odsunout stranou. Klobouček může být zcela průhledný, poloprůsvitný či neprůhledný. Využijete i podnos na květináče nebo formu na muffiny či krabice od bot nebo plastové krabičky všemožných velikostí. Dalším systémem je vytahování tlapou nebo tlamou – když pejsek zatáhne za šňůru/zátku/pojistku, vypadne pamlsek. Dobře se zužitkují role od kuchyňských utěrek či roličky od toaletních papírů. Speciální kapitolou jsou pak zapeklité hlavolamy pro opravdové psí koumáky.

Mozek totiž začne pracovat na plné obrátky tehdy, když je něco „nové“ a mozek to nemůže zpracovat rutinním způsobem. Je třeba ho pravidelně zásobovat novými smyslovými dojmy a poskytovat mu malé každodenní výzvy, tedy udržovat ho v čilém stavu. Nejlepší je kombinovat duševně a tělesně namáhavé činnosti – tedy v pravém slova smyslu provozovat myšlení jako sport.

A jak začít? Ozkoušejte malý testík, na co váš pejsek reaguje. Opakování je matka moudrosti, a pokud pejsek zvládne úkol několikrát zopakovat, máte vyhráno. Pak už stačí jen zvyšovat obtížnost. Oceníte zvýšenou hravost a psí natěšení na nové výzvy. Najdete tu i jednoduchý recept na doma pečené pamlsky pro hlavolamy, kterým žádný pejsek neodolá. S úspěchem ozkoušeno na našem čtyřnohém kamarádovi Kvidovi. Knihu vřele doporučuji!

Autorkou recenze je Lucie Bednářová.