Čtenářská recenze: Friedrich Weissensteiner - František Ferdinand

Další oblíbená knížka z veleúspěšné „hnědé“ řady o historických postavách je o Františku Ferdinandovi d´Este a má příznačný podtitul – Krůček od trůnu. František Ferdinand, rakouský následník trůnu, se stal 28.6.1914 spolu s manželkou, hraběnkou Žofií Chotkovou, obětí zákeřného atentátu v Sarajevu. Jejich vražda byla jedním z faktorů, které způsobily první světovou válku. Po roce 1913 prošla Evropa celou řadou bolestivých proměn. Fašismus a druhá světová válka uvrhly kontinent do nejhlubší propasti dějin. Evropa rozštěpená na demokratický západ a komunistický východ ztratila ve světě s definitivní platností vůdčí roli. Dnes však hodnotíme historické události trošku jinak než dříve, s větším odstupem a z jiných perspektiv.

Životopis Františka Ferdinanda, který se narodil roku 1863 v rakouském Grazu začíná již zmíněnými sarajevskými výstřely, vrací se zpátky k jeho dětství,  pokračuje rodinným zázemím, vykreslením prostředí, ve kterém vyrůstal a také „nastavením“ úlohy v habsburské dynastii nebo boj s vážnými chorobami.

Jeho manželství s Žofií Chotkovou bylo velmi šťastné a spokojené, rodina byla pro Františka Ferdinanda vším. Z jejich svazku se narodily tři děti, děvče Sophie a dva chlapci Maximilian a Ernst.Povaha Františka Ferdinanda však byla velmi komplikovaná, trpěl nezvladatelnou výbušností, nevydržel nečinně sedět, nikde dlouho nepobyl. Potřeboval neustálou akci, změnu, pohyb. V knize jsou vykresleny různé aspekty jeho povahy i obraz osobnosti.

Bezesporu nejoblíbenějším sídlem rakouského následníka trůnu, Františka Ferdinanda d´Este, byl zámek Konopiště ve středních Čechách. Zámek koupil i s přilehlými pozemky v roce 1887 od prince Lobkowitze. Rozsáhlý komplex budov nechal přestavět a zařídit podle svého vkusu a ze zámeckého parku se rozhodl vybudovat zahradní ráj.

Pozemky dal osázet exotickými stromy všeho druhu, ale zbudoval i nádhernou růžovou zahradu. Uprostřed svých nesčetných sbírek, vzácných zbraní, mincí, obrazů a tisícovek loveckých trofejí se cítil dobře. Zámek jsem navštívila s rodinou už mockrát, posezení v zámeckých zahradách je báječným odpočinkem. Rozsáhlé sbírky nelze než obdivovat, jsou jedním slovem úchvatné.

Závěrem je v knize uveden rodokmen, památná místa a objekty spjaté s postavou Františka Ferdinanda a jeho rodiny. Nechybí použitá literatura a prameny a rovněž jmenný rejstřík. V knize je spousta černobílých fotografií.

Friedrich Weissensteiner
je oblíbený autor a vydavatel historických a literárních portrétů a vynikající životopisec Habsburků. Jeho renomé daleko přesahuje hranice německy mluvících zemí. Moje oblíbené knihy od něj jsou Dcery Marie Terezie, Velcí panovníci rodu habsburského a Lásky v cizích postelích.