Čtenářská recenze: John Van Wyhe - Darwin

Charles Darwin byl mnoha lidmi považován za největšího žijícího vědce. Britský přírodovědec a zakladatel evoluční biologie dokázal pomocí čistě přírodních procesů vysvětlit původ různých živých organismů a jejich dokonalé přizpůsobení životnímu prostředí. Tato kniha zprostředkovává širší veřejnosti historii vědy, informace o Darwinovi a evoluci. Díky reprodukcím původních dokumentů a stovkám dobových ilustrací oživuje tato kniha Darwinovu osobnost, místa, která navštívil i přírodní jevy, které studoval. Nádherné zpracování knihy potěší všechny přírodovědce, studenty, ale i docela obyčejné milovníky přírody, která nepřestává matka příroda neustále fascinovat.

V roce 1831 se vydal na 1742 dnů dlouhou výzkumnou cestu na lodi Královského námořnictva HMS Beagle. Darwinovi se podařilo nashromáždit obrovské množství cenného přírodovědeckého materiálu. Během této plavby Darwin shromáždil cenný přírodovědecký materiál, který byl zásadní pro jeho celoživotní vědeckou práci o evoluční teorii, která byla ve své době naprosto šokující a kontroverzní.

Za svůj život vytvořil významné a mnohdy převratné vědecké práce, za které získal řadu význačných vyznamenání a cen. Byl uznáván bezpočtem vědeckých asociací a delegace jeho obdivovatelů prosily o příležitost ho navštívit. Darwin se však o slávu nezajímal a byl tak nesmírně skromný, že na své úspěchy měl velmi odlišný pohled. Darwinovo velké dílo O původu druhů přírodním výběrem neboli uchováním prospěšných plemen v boji o život vyšlo v listopadu 1859. Darwinova evoluční teorie je základem vědních oborů již více než 160 let!

Autor knihy John van Wyhe popisuje Darwina jako „filozofa, který způsobil během čtvrt století větší revoluci v lidském myšlení než jakýkoliv člověk naší doby – nebo asi všech dob… předložil nám nové pojetí světa přírody a teorii, která je sama o sobě mocným nástrojem výzkumu. Ukázal nám, jak pospojovat do jednoho souvislého celku fakta nahromaděná všemi jednotlivými třídami dělníků, a proto způsobil revoluci v celém studiu přírody.“

V knize se proplétá i Darwinův osobní život. Darwin se narodil roku 1809 jako páté ze šesti dětí do bohaté šlechtické rodiny. Darwin byl přesto po celý život upřímně skromný a také velmi zvídavý. Již od dětství se snažil pochopit, jak věci fungují. Nebyl nijak oslnivým studentem, ale měl rád sporty jako jízdu na koni, střelbu, rybaření a procházky o samotě. Oženil se se svou sestřenicí Emmou a spolu měli deset dětí, z nichž tři zemřely brzy. Sám měl velmi chatrné zdraví

Jako geniální přírodovědec Darwin významně zasáhl do více oborů přírodních věd. Jeho teorie nejen o evoluci, ale například o vzniku korálových atolů nebo o vzniku humusu vystavěly nosné pilíře pro další zkoumání, věnoval se také geologii. Napsal monografie o svijonožcích a o masožravých rostlinách (pro zajímavost: Český spolek pěstitelů masožravých rostlin se na Darwinovu počest pojmenoval Darwiniana). Byl geniálním objevitelem zdánlivě nepodstatných procesů, které bez povšimnutí neustále probíhají kolem nás.

Detail titulu Darwin
Vaše cena: 279 Kč Koupit

Darwinovu velikost vyzdvihuje autor knihy Doktor John van Wyhe, historik vědních oborů na univerzitě v Singapuru. O tomto vědci publikoval již více než deset knih. Je zakladatelem internetového serveru Darwin Online.

Předchůdci člověka jsou pro mnoho lidí tím nejvíce vzrušujícím tématem. Díky fascinující knize Darwin pochopíte, jak jeden člověk může změnit svět.

Autorkou recenze je Lucie Bednářová.

Detail titulu Darwin