Za knihami a jejich autory

Okolnosti vzniku slavných literárních děl budily pozornost literárních vědců i prostých čtenářů již dávno. Jisté je, že životní zázemí včetně krajového a rodinného původu se do díla spisovatele často vtiskne nesmazatelným způsobem.

Knížek přibližujících nám místa vzniku slavných literárních děl nebo života jejich autorů je jistě celá řada, nejdál a nejhlouběji v českém kontextu zřejmě došel Vladimír Kovářík, který však již třicet let není mezi námi. Jeho tři svazky literárního místopisu (Literární toulky po Čechách, 1977, Literární toulky Moravou, 1978, a Literární toulky Prahou, 1980), kde vedle nejrůznějších údajů ze života českých spisovatelů autor připomíná i vliv kraje na vznik a podobu literárního díla, patří ke zlatému fondu české literatury.

Obdobnou cestou se nyní vydal jeho jmenovec Petr Kovařík, sám básník a publicista, který si přibral na pomoc novinářku Blanku Frajerovou a společnými silami sepsali další místopisnou knihu, zabývající se však výhradně českou prózou.

Název Putování s knihou sice nepůsobí zrovna originálně, o to zajímavější je však její obsah. Na téměř třech stech stranách, navíc bohatě vybavených fotografiemi, navštívíme mnoho míst, kde se odehrává příběh některé ze slavných próz napsaných v 19. či 20. století. Autoři tak představili necelou stovku lokalit z celé republiky, úzce spjatých s vybranými literárními díly.

Čtenář si tu připomene děj románových příběhů, zkonfrontuje si literární fikci s realitou, v medailonku u každého slovníkového hesla, která mají standardní třístránkový rozsah, si připomene také spisovatelův životopis. Několik autorů tu je dokonce dvakrát - Hrabal, Jirásek, Škvorecký, Vančura, kromě klasiků tu najdeme i současná jména - Doušková, Kratochvil, Kórner, Páral - ta však spíš jen výjimečně.

V zásadě naučnou publikaci určenou nejen zájemcům o českou literaturu, ale přitažlivou třeba i pro náročnější turisty, doprovázejí většinou kvalitní fotografie, což je její další plus. Na snímcích vidíme rodné domy spisovatelů, místopisné reálie spjaté s literárním příběhem, obálku knihy však bohužel jenom někde....

Kniha, kterou vydala Euromedia v edici Universum, může být dobrým východiskem právě pro letní prázdninové putování. Těm ostatním v podstatě sociologickou metodou alespoň připomene zázemí tvůrčí fantazie spisovatelů.

16.7.2013 Naše rodina, str. 19, Kultura
Autor Lubor Falteisek