Čtenářská recenze: Andrew Mayne - Šelma

Šelma je horkou novinkou nakladatelství Kalibr a zároveň také jejím vůbec prvním vydaným titulem. Okamžitě se umístila na předních příčkách žebříčků prodeje a čtenáři je nesmírně vyhledávaná. Její děj, který se točí kolem nerovného souboje mezi pro život nepraktickým vědcem a geniálním sériovým vrahem, vás okamžitě pohltí.

Pokud jste si zamilovali styl severských krimi, bude pro vás Šelma v jistém slova smyslu zklamáním. Nečeká vás komplikovaný děj ani precizní popis atmosféry a prostředí. Tyto aspekty jsou pro severskou krimi typické, ale v Šelmě chybí, stejně jako nervy drásající příběh.

Mladá studentka rozdrásaná medvědem v montanských lesích

Na druhou stranu je Šelma zvláštní svou hlavní postavou. Tou je Theo Cray, vysokoškolský profesor, věnující se bioinformatice. Jednoduše řečeno při své práci používá počítačovou vědu a uplatňuje ji v biologii.

Theo Cray žije ve svém světě, obklopen laboratořemi a vysokoškolskými studenty, poklidným životem, ovšem až do té doby, než je jedna z jeho studentek nalezena mrtvá a on sám se stává hlavním podezřelým. Mladá dívka je mrtvá nalezena v lese, rozdrásaná medvědem. Theovi však záhy začíná být jasné, že na celém případu něco nesedí. Následná expertíza jasně prokáže, že medvěd, který dívku měl údajně zabít, je už dávno po smrti. Takovou smrt dokáže naaranžovat pouze lidská bytost…

Pátrání na vlastní pěst

Policie Theovi nehodlá věřit a považuje ho minimálně za podivínského. Theovi brzy začíná být jasné, že jediným člověkem, který může vraždu mladé dívky objasnit, je on sám. Ačkoli nemá zkušenosti s vyhodnocováním forenzních důkazů, drží se světa digitálních kódů a mikrobů a opírá se o všechno, co zná. Není to zrovna jednoduché. U policie neustále naráží na nepochopení a vrah je před ním pořád o krok napřed. Navíc v jeho existenci kromě Thea nikdo nevěří.

Vědec superhrdina a neschopná policie

A můj dojem ze Šelmy? Theo Cray na mě působil až příliš božsky. Kam kopl, tam byla mrtvola. Přesně věděl, kde hledat. Naopak policie byla podaná jako banda ignorantů. Podněty Thea se nikdo z nich nezabýval, čemuž se těžko dalo uvěřit. Po relativně poklidném ději byl samotný závěr až neskutečně akční a uspěchaný. Rozhodně mi zde scházelo pár stránek navíc.

Během čtení jsem si uvědomila, že mi v knize hodně chybí popis prostředí, bližší specifikace postav a děje. Jsou to bohužel zrovna aspekty, které u knih tohoto žánru hodně oceňuji, a proto mi zde dost scházely. Na druhou stranu v Šelmě vystupovala řada postav jedinečných charakterů v čele se samotným profesorem a detektivem v jedné osobě. K hlavní postavě bioinformatika jsem si nedokázala najít cestu a jeho vědecké metody mi připadaly povrchní. Za mě je to rozhodně škoda, protože to byla jedna z věcí, na níž jsem se v Šelmě těšila. Musím říct, že sympatická mi v knize nebyla vůbec žádná z postav.

Později jsem se dočetla, že autor knihy, Andrew Mayne, je profesí salonní kouzelník a televizní hvězda, což asi hodně objasňuje fakt, že sází spíš na jedinečnost charakterů knižních postav a popis prostředí je docela upozaděný. Pokud vám toto nebude vadit, Šelmu si pravděpodobně zamilujete. V opačném případě se vám postavy i děj budou zdát tak trochu nereálné.

Knížka má úžasný spád. Pořád se v ní něco děje, ničím nadbytečným se nezdržujete. Je v ní několik málo hlavních postav a plno postav vedlejších, které do hlavní osy příběhu zasahují více či méně, a které přicházejí a zase odcházejí. Mockrát se mi stalo, že jsem si vzpomněla na některou z postav, která se v knize zjevila a pak zase zmizela, aniž by byl objasněn její osud.

Detail titulu Šelma
Vaše cena: 319 Kč Koupit

Šelma má opravdu povedenou obálku! Samotný námět je nesmírně zajímavý a text je čtivý. Bohužel je zde plno přehnaných a nereálných momentů, nedotažených detailů a neuvěřitelných situací. Závěr k příběhu vůbec neladí, je nesmyslně rychlý a přímočarý, jako vystřižený ze seriálu Kobra 11, což by nevadilo, pokud by ovšem nebyl v tak těžkém kontrastu s poněkud poklidnější notou předchozího děje. Každopádně jsem přesvědčená, že si Šelma svůj okruh nadšenců najde. Zvlášť pokud máte rádi čtivý děj a ne příliš propracovaný popis prostředí či postav, budete ze Šelmy nadšení.

Autorkou recenze je Andrea Simoglu