Čtenářská recenze - Paula Hawkins: Dívka ve vlaku

Kniha roku 2015, debut roku, bestseller... tohle škatulkování fakt nesnáším, ale bohužel tento marketingový tah funguje, i na mě. Dívka ve vlaku je v posledních dnech nejvíce diskutovanou knihou. Tuhle krásku vydalo nakladatelství Ikar v říjnu tohoto roku. Proč tuhle knihu koupit? Proč a čím je tahle kniha výjimečná? Těm z vás, kdo jste ji ještě nečetli, se jistě tyhle otázky motají hlavou. Věřím, že třetina z vás po knize nesáhne už z principu, protože je kolem ní velký humbuk a nesnášíte přirovnání k jiným knihám. A víte co? Zahoďte své předsudky a knihu si prostě přečtěte, udělejte to jako já. Vypněte to poplašné světýlko ve vaší hlavně a prostě si ke knize sedněte. Uvidíte, že vás tahle kniha překvapí, naštve, rozčílí a ohromí.

Rachel Watsonová je "troska", omlouvám se, že musím začít zrovna takhle, ale prostě to tak je. Ženská po třicítce, která každý den a ve stejnou dobu jezdí do práce, ze které ji už dávno vyhodili, jen proto, aby se na to nepřišlo. Která ani jeden den nezvládne bez kapky alkoholu a je natolik zoufalá, že si pojmenovává rodiny, které vídá z okna vlaku. Která už neumí žít svůj vlastní život a žije životem těch druhých, tvoří si ve své vypité hlavě příběhy a jména...to je prostě podle mě troska. Ani netušíte, jak mi ta ženská lezla na nervy a to dokázala téměř celou knihu. Neuvěřitelné. Přijde slabá chvilka a vy si říkáte, že už snad bude normální, ale ono nic. Až ke konci jsem s ní sympatizovala držela jí palce...snad i na nohou.

Jak jsem již psala, Rachel jezdí každý den stejným spojem do Londýna a stejným spojem zpět. Cestou, když staví u návěstidla pozoruje dva domy. Jedním z nich je č. 23... ten "její", vlastně ten co byl její, protože teď v něm bydlí její exmanžel Tom s jeho novou ženou Annou. Tím druhým domem je č. 15, kde bydlí Jess a Jason, nádherný a milující se pár. Rachel je každý den pozoruje, ví, že bude Jess pít ráno na terase kávu a že Jason bude zřejmě v práci, bude to asi lékař nebo něco podobně náročného. Přijde vám snad tohle normální? Jistě, že ne. Ale Rachel si prostě vytvořila ve své mysli dokonalou a šťastnou rodinu, přiřadila jim jména a každý den ve stejnou dobu s nimi žila, jejich životem.

Jenže strkat nos, tam kam se nemá, se nevyplácí. Každý den nemůže být růžový a tak jednou Rachel ze svého sedadla neuvidí usměvavou a šťastnou Jess...nebo se jí to jen zdálo? A ten druhý? To přece nebyl Jason, nemůžu se mýlit? A proč se mi hlavou míhá ten divný obraz, jak Jason podivně drží Jess pod krkem. Bože, byla jsem tak namol, že nevím, co je skutečné a co je sen...

Mohl by to být sen, jenže to by se další den nesměl objevit v novinách článek s Jessiinou fotografií, že se pohřešuje. A rázem je z vymyšlené Jess skutečná Megan a z Jasona jen obyčejný Scott...

Co vlastně Rachel viděla, co je skutečné a co je jen výplod fantazie? A proč se druhý den ráno po zmizení Megan probudí zbitá a špinavá ve své posteli a nepamatuje si vůbec nic, co se stalo, ani kde byla, natož jak se dostala domů. Jenže to by nebyla otravná Rachel, aby do všechno nestrkala nos a nechtěla pomoct. Jenže aby se jí to náhodou šeredně nevymstilo!

Děj se postaven na psychologii postav, což je prostě parádní, je to jiné, ale naprosto fungující. Přirovnání ke Zmizelé, je v tomto případě maličko oprávněné, protože tam jisto jistě pár podobností objevíte i vy sami. Někdy byla kniha příliš vleklá, ale přesto stále zajímavá. A ten konec? Prostě pecka! Mě se kniha líbila, sice nevím, jestli si ji ještě někdy přečtu, ale koupě knihy rozhodně nelituji. Nelituji ani toho, že jsem nasedla do reklamního vlaku a jela s davem s touto knížkou v náručí ;-)

Autorka recenze: Michaela Rubášová

Detail titulu Dívka ve vlaku
Vaše cena: 299 Kč Koupit