Čtenářská recenze: Jiří Černý, Lukáš Fibrich - Obrázky z moderních československých dějin (1945–1989)

Obrázky z českých dějin a pověstí byly jednou z nejoblíbenějších knih mého dětství, a tak jsem velice uvítala Obrázky z československých dějin (které mapují období 1918–1945). Moje děti byly nadšené. Komiksy je strašně baví, a tak ani „nebolí“, když se takhle lehce naučí historii. Takový výklad historie se hodí jak do vlastivědy, tak do dějepisu, a informace z knihy jsou vhodným doplněním učiva – mým dětem to tedy takhle naprosto funguje. Obrázky z moderních československých dějin, které navazují na dobu po druhé světové válce a končí revolučním rokem 1989, jsou skvělým pokračováním historické řady Obrázky…. (doma máme celou tuto sérii). Musím říci, že se toho autoři zhostili opět na jedničku.

Pravdivý výklad historie je důležitý nejen pro nás, kteří jsme část svého života prožili v komunismu (v listopadu 1989 mi bylo 14 let), ale i pro současnou generaci, a i generace budoucí. Dozvíte se zde, jak to bylo po válce, jak se účtovalo s kolaboranty, jak proběhl tolik neustále diskutovaný odsun Němců, co se dělo v únoru 1948, jak se zakládala JZD, jak se hledal vnitřní nepřítel, co byly pomocné technické prapory, co se dělo při měnové reformě, jak jsme uspěli na výstavě Expo v Bruselu 1958, kde stál pomník J. V. Stalina, co se stalo na druhém sjezdu spisovatelů, jak probíhala šedesátá a sedmdesátá léta, proč je důležité si připomínat 21. srpen 1968, jak se bydlelo v panelácích, kdy začalo jezdit pražské metro, co byla Charta 77, kdo byli osobnosti jako Emil Zátopek, Jiří Suchý, Jaroslav Heyrovský, Václav Havel. Kniha se uzavírá Sametovou revolucí. Dozvíte se toho však samozřejmě mnohem, mnohem více.

Nechybí slovníček pojmů, který se docela hodí. Abdikace, agilní, hradlo, chór, internovat, keťas, kolektivizace, kulak, mílař, montgomerák, moták, oportunismus, politbyro, propaganda, samizdat, StB, UNNRA, znárodnění… a mnohá další hesla dodají historickou autenticitu.

Osobně dávám obrovské plus autorům za to, s jakou lehkostí navázali na předchozí díly a jak skvěle přiblížili dobu, jež měla vzhledem k režimům několik výkladů, často docela odlišných. Další body přidávám za to, že díky komiksům dokážou přiblížit historii i dětem, které třeba nečtou s nadšením a bez donucení. Kdo chce vědět více www.komiksovedejiny.cz.