kniha roku

Čtenářská recenze - Jana Jůzlová: Jak si užít cestování

Patrím k ľuďom, ktorých už celé roky láka cestovanie. Nechápte ma zle... Ja som sa už nacestovala v celku dosť. Bola som v Taliansku, Egypte, Jordánsku, Španielsku... Vždy to však boli cesty, ktoré za mňa organizoval niekto iný. Cestovná kancelária vybavila ubytovanie, stravu, dopravu... dokonca zostavila aj program výletov. Ale človek si potom začína klásť otázku: „Je toto vôbec cestovanie? Naozaj chcem vidieť práve tieto pamiatky a atrakcie?“

Keď som zistila, že Jana Jůzlová napísala knižočku práve o cestovaní, bola som nesmierne zvedavá, o čom  bude. Názvy kapitol svedčili o tom, že autorka vie, čo budúci či menej skúsený cestovateľ potrebuje vedieť.  Po prečítaní je moja zvedavosť ukojená. Ale tiež mám nad čím premýšľať. Pretože autorka na pár stránkach dokázala podkopať všetky najbežnejšie výhovorky ľudí, ako som ja. Výhovorky ľudí, ktorí by chceli cestovať, no dokážu veľmi logicky zdôvodniť, prečo sa doteraz nedokázali „pustiť maminej sukne“.

Rozsahom útle dielko rozoberá tie najdôležitejšie situácie, ktoré pri cestovaní – nazvime ho voľným cestovaním – môžu nastať. Každý začiatočník totiž potrebuje poradiť, ak sa chce vyhnúť zbytočným chybám a nepríjemnostiam. Jak si užít cestování poskytuje tie najlepšie rady. Vďaka nim si môžete krok za krokom ušiť dovolenku či objavnú cestu presne na mieru. Záleží len na tom, o čo sa zaujímate, koľko máte fyzických síl či chcete byť akční alebo viac oddychovať, prípadne aké sú vaše finančné možnosti. Ako keby ste si stavali domček z kociek stavebnice Lego.

Knižočka nás sprevádza od základnej otázky: „Kam vlastne túžim ísť?“ cez: „Kde a ako sa mám ubytovať?“, „Čo je pre mňa najvhodnejšie / najvýhodnejšie?“ Môže to byť totiž hotel, prenajatý byt či dom, hostel... Až po otázky typu: „Mám používať mestskú dopravu v danej krajine a ako?“, „Mám jesť v reštauráciách, variť si z potravín zakúpených v tamojších obchodoch, či si celý proviant doniesť so sebou z domova?“

Toto sú len niektoré z otázok a starostí, s ktorými sa cestovateľ „navoľno“ stretne. Ako a kde nájsť na ne odpovede? To všetko sa čitateľ v knižočke Jak si užít cestování samozrejme dozvie. Okrem toho nám autorka radí, ako si nájsť čo najzaujímavejšie miesta v danej destinácii. Tiež sa dozvieme, ako si čo najlepšie užiť každé miesto, na ktorom sa ocitneme, zohnať čo najlacnejšie a najvýhodnejšie lístky na prehliadky pamiatok či zaujímavostí daného regiónu, prípadne aj to, ako si zistiť, kedy je pre nás čo najvýhodnejšie do danej oblasti cestovať. To viete, prísť niekam v čase monzúnových dažďov či veľkých sviatkov, kedy je polovica krajiny len v polovičnej prevádzke... tak to nepoteší.

Pre mňa osobne bola najfascinujúcejšou kapitolka o tom, ako sa zbaliť do jediného ruksaku. Tak to sa mi ešte v živote nepodarilo!

Jana Jůzlová je nie len skúsenou cestovateľkou, ale aj spisovateľkou. Kto už mal možnosť čítať niektorú z jej kníh či poviedok, vie, že má úžasný rozprávačský talent. Knižočku si prečítate jedným dychom a s pocitom, ako by ste sa len rozprávali s najlepšou priateľkou či priateľom... S napätím, so smiechom, no v každom prípade bez najmenšej známky nudy, budete otáčať stránky a vstrebávať užitočné informácie. Možno sa budete aj chvíľku hanbiť, tak ako ja, za výhovorky, prečo to nejde... Ale hlavne sa budete dobre zabávať. Na radách podaných skvelým spôsobom, či na jej zážitkoch z ciest po svete, ktoré naozaj stoja za to!

P.S.

A potajomky si pri čítaní začnete v mysli zostavovať plán vašej prvej cesty „navoľno“.

Autorka recenze: ENA