Vyhrajte dovolenou snů od Invia a 1000 bestsellerů!

Čtenářská recenze: Andy Weir - Artemis

První knihu sympatického amerického autora nazvanou Marťan, jsem si zamilovala. Kolovala pak snad po všech dospělých čtenářích naší rodiny. Její audioverzi jsme poslouchali i s tehdy devítiletými syny. Ti si Marťana oblíbili také. Film, který následoval, byl milým připomenutím vesrmírného dobrodružství Marka Watneyho.
Na druhou Weirovu knihu nazvanou Artemis jsem se těšila od chvíle, kdy jsem zjistila, že vyjde. A musím říct, že mě strhla a pobavila stejně, jako Marťan.

Vypravěčkou příběhu je svérázná mladá arabka jménem Jasmine Bašarová zvaná Jazz. Žije v jediném městě na Měsíci – Artemidě. Jako dítě sem přicestovala se svým otcem, svářečem. Živí se jako kurýrka. Doručuje obyvatelům Artemidy zásilky dovezené ze Země, nebo převáží balíčky v rámci města. Nebo… pašuje tajné zboží ze Země, které si objednají její movití zákazníci. Počítá každou korunu, či spíše artemidské gempy, bydlí v nejlevnějším typu ubytování a touží po tom, stát se členkou cechu vedoucích výstupů. Bohužel jí při zkoušce selže ventil na skafandru a další pokus je možný až za 6 měsíců. A nový skafandr je sakra drahý…

Ve chvíli beznaděje se na ni obrátí stálý zákazník s nabídkou, kterou nedokáže odmítnout. Za hromadu gempů má provést něco, co se na první pohled zdá neproveditelné. A samozřejmě je to nezákonné. Jenže Jezz je neobyčejně chytrá dívka, jejíž „nevyužitý potenciál“ jí nepřipomínává jen otec, ale občas i někdo další. Vymyslí plán, celkem nebezpečný, který by ale mohl vyjít. A pustí se do toho. Jak už to v příbězích bývá, něco se nevydaří, jak má a Jezz musí začít improvizovat. Postupně zjistí, že to, do čeho se zapletla je na ni příliš. Zapletená do vysoké hry o ovládnutí celé Artemidy vymýšlí nový plán, jak své milované měsíční město zachránit…

Andy Weir vymyslel a představil nám nejen samotné město i s jeho nákresem na začátku knihy, ale skvěle promyslel i jeho vnitřní fungování. Každý obyvatel i turista je vybaven osobní „krabkou“, kterou si otevírá dveře, ke kterým má přístup, platí s ní, sjíždí na ní internet, mailuje. Místo policie stačí jediná osoba – Rudy. Ten zná dobře obyvatele Artemidy a dokáže nastolit pořádek často velmi osobitým způsobem. Voda je v Artemidě drahá, tou se šetří, zato kyslíku je dost, díky průmyslové tavné peci v blízkosti Artemidy, kde vzniká jako vedlejší produkt. Autor popsal čtenářům, jak je město postavené, jaké jsou kde zabezpečení, a já mu to všechno věřím. Nejen že moje technické znalosti mi nedovolují o jeho tvrzeních jakkoliv pochybovat, ale sděluje to všechno tak přesvědčivě a mimochodem, jako jasnou a hotovou věc. „Technické pasáže“ tedy v knize najdete, stejně jako v Marťanovi, ale řekla bych, že jsou kratší a mě osobně vůbec nevadily.

Příběh vypráví Jezz. Sem tam si zavzpomíná na dobu svého bouřlivého dospívání. Hodně se ale o ní dozvíme z korespondence s Kelvinem, která Jezzino vyprávění občas přerušuje. S Kelvinem si Jezz píše maily od svých 9 let, původně v rámci školního projektu. Kelvin žije v Keni, kde sídlí KSC (Keňská vesmírná korporace). Touží po tom, vyrábět rakety a pracovat jako otec pro KSC. Jejich mailové přátelství přetrvává až do dospělosti.

Detail titulu Artemis
Vaše cena: 259 Kč Koupit
Artemis je pro mě skvělá kniha o přátelství a odhodlání, která nepostrádá vtip i napětí. Doufám, že má autor v zásobě další příběhy, které brzy přenese na papír.